Tiga hari bersama dua bahlol ~ That Movie Blogger Fella

Tuesday, October 2, 2012

Tiga hari bersama dua bahlol

Untuk Tiga Hari
My rating:




Adalah tidak wajar bagi seorang pengkritik filem untuk melangkah masuk ke panggung dengan prasangka dan prejudis. Namun bagi TMBF yang masokis hendak mengulas filem-filem Melayu, kadang-kadang ini tidak boleh dielak. Untuk Tiga Hari adalah sebuah filem yang diarah dan dilakon oleh Afdlin Shauki, salah satu daripada bilangan pembikin filem tempatan yang saya hormati. (Bilangan ini amat kecil.) Tetapi ia juga mempunyai premis yang langsung tak masuk akal bagi saya. Begitu juga, ia sebuah lagi adaptasi dari novel tulisan Ahadiat Akashah; sebelum ini, filem adaptasi novelnya yang pertama juga sama tak masuk akal. Apakah Afdlin dapat menggilap tahi Ahadiat sehingga menjadi permata? Kerana prasangka saya ialah, cerita asal Ahadiat ni memang tahi, menampakkan dua watak utama yang pada pendapat saya amat keji.

Alangkah terkejutnya saya, bila saya dapati filem ini setuju dengan pendapat itu.

Zafrin (Rashidi Ishak) dan Ujie (Vanida Imran) pasangan yang bercinta, tetapi dipaksa oleh ibubapa masing-masing untuk kahwin orang lain. Maka Afin mencadangkan bahawa mereka mengahwini pilihan orang tua mereka - Afin kepada Juwita (Ayu Raudhah), Ujie kepada Armi (Afdlin Shauki) - tetapi bercerai selepas hanya tiga hari. Kedua-dua mereka pernah kecundang dalam percintaan; Remi (Zizan Razak), teman lelaki pertama Ujie (semasa muda dilakonkan oleh Ainul Aishah) telah mengahwini gadis lain, manakala hubungan Afin (semasa muda Zizan Nin) dengan Balqis (Dira Abu Zahar) ditentang oleh ibu Afin (Khatijah Tan). Dalam tiga hari mereka berumahtangga dengan suami dan isteri yang penyayang, Afin dan Ujie mula ragu akan perjanjian mereka.

Ni yang tak masuk akal bagi saya: apa rancangan bangang mamat dan minah ni?? Kahwin hanya untuk menenangkan hati orang tua, tapi lepas cerai hati mereka tenang lagi ke? Akal korang tak panjang sangat ye? Alasan mereka pula, kerana dipaksa. Wei, korang ni masih kecik ke? Belum habis menyusu lagi? Rupa je dewasa, tapi tak reti nak berdikari atau memilih pasangan hidup sendiri. Kalau tak setuju dengan kata orang tua, cakaplah tak setuju. Bukannya suruh kau derhaka pada mak bapak, tapi pujuklah sampai diorang faham pendirian kau. Orang tua menang degil, bukan senang nak pujuk, tapi itu kan kewajipan seorang anak. Afin dan Ujie berdua ni pengecut, tak berani nak menuntut kedewasaan dan kebebasan diri sendiri. Lalu mereka sanggup memperdaya dan mematahkan hati dua insan yang tak pernah bersalah terhadap mereka. Apa kejadah punya cerita yang menampakkan dua bahlol ni sebagai watak utama??

Rupanya ini cerita yang pada akhirnya mengiktiraf kebahlolan mereka. Disini saya bagi SPOILER ALERT, kerana saya terpaksa menyingkap pengakhiran filem ini untuk mengulasnya dengan teliti: Ujie memilih suaminya Armi dan meninggalkan Afin yang sudah bercerai dengan isterinya Juwita, lalu Afin tinggal keseorangan. Malah ada babak dimana bapa Afin (lakonan Zaibo) memarahinya atas sebab sama yang saya tulis diatas; apasal pulak dia salahkan ibunya menghalang percintaannya, sedangkan dia sendiri yang setuju mengahwini orang yang dia tak cinta? Tak sangka cerita ini tiba-tiba mengambil haluan ini. Akhirnya Afin - yang dahulu mengilhamkan rancangan kahwin tiga hari ini dan mendalanginya dari mula - menerima padah yang setimpal dengan perbuatan kejinya.

Namun ini tidak cukup untuk menjadikannya filem yang baik. Afin dihukum, tapi Ujie lepas begitu sahaja, malah dihadiahkan seorang suami yang setia dan kaya-raya. Ujie tak bersalah ke? Kita tak nampak ibunya (lakonan Fauziah Ahmad Daud yang tersangat nyaring dan over) degil atau bengis macam ibu Afin; macam tiada halangan pun kalau Ujie memilih pasangan sendiri. Dia tetap menurut kata kekasihnya, tetap memperdaya suaminya, dan tetap melukakan hati Armi bila mengaku akan niatnya untuk bercerai demi lelaki lain. Tapi Armi macam tak marah dan tak tersinggung dikhianati cintanya, malah tetap memujuk Ujie menerimanya sebagai suami. Akhirnya Ujie macam jadi heroin dan Afin jadi watak tragedi. Adil ke ni? Apa kemuliaan Ujie yang menjadikannya layak mencapai kebahagiaan, sedangkan Afin tidak?

Saya tak faham apa tujuan cerita ini. Ada selitan adegan-adegan seorang ustaz (lakonan Hafizuddin Fadzil) memberi ceramah kursus kahwin - jadi ini filem cereka ke filem pendidikan tajaan JAKIM? Filem yang mengikuti jalan hidup dua watak celaka ini dan mengundang simpati kita terhadap mereka? Yang memaniskan kecelakaan dan keburukan perangai mereka dengan lawak jenaka? Disini saya boleh katakan bahawa arahan Afdlin cukup cekap dan berkesan dalam menggarap adegan lawak yang bersahaja, serta adegan drama yang bertujuan menyayat hati. Lakonan dari barisan pelakon pada keseluruhannya mantap - walaupun Khatijah Tan melakonkan watak jahat yang terlampau jahat tahap dewa, tetapi sesuai jugalah buat cerita ini. Sinematografinya juga cantik, dan ia sentiasa memberi gambaran sebuah produksi yang berkualiti. (Saya juga ingin memuji sebuah babak kelab malam yang buat pertama kalinya bukan dilihat sebagai sarang maksiat. Kelainan yang amat menyegarkan!)

Namun sepanjang jangka masa filem ini, soalan yang sentiasa bermain-main dalam fikiran saya ialah, "Wei, movie, kau tak sedar ke Afin dan Ujie ni sebenarnya dua manusia yang pendek akal, pentingkan diri sendiri, dan berperangai amat buruk?" Kalau sampai babak akhir baru ia menjawab, "Ya, kami sedar! (Tapi Afin je, Ujie okey)," itu sudah jauh terlambat. Saya rasa sebab utama saya tak suka filem ini ialah falsafah yang berbeza. Pengajaran filem ini bukan "bertanggungjawablah atas hidup anda sendiri dan jangan sakitkan atau salahkan orang lain." Dari apa yang saya lihat, pengajarannya ialah, "kalau dah kahwin, kekalkanlah perkahwinan itu, tak kira ikhlas ke tidak atau ada perasaan cinta ke tidak." Ini suatu pandangan yang terlampau asing bagi TMBF.

NEXT REVIEW: Looper
Expectations: pretty high! 

5 comments:

PerangFilem said...

Ingatkan 3 hari bersama badut, tercari2 filem melayu apa pada awalnya.

hazirah said...

I've decided to let go of the stupid premise and enjoy afdlin's wittiness.

Adakah ahadiat akashah's refleksi 'cinta sejati' zaman itu. so sad.

Ajami Hashim said...

babak2 flashback diaorg masa kecik sekolah best..yg dewasa masa kahwin bodoh!

hazirah said...

I take that Looper is too much complicated that you need more than 2 weeks to review! heh

will be waiting.

Good luck

Julie Anne said...

Please review Istanbul Aku Datang. It's quite a good movie