Ada kasih tapi kurang berseri ~ That Movie Blogger Fella

Sunday, June 5, 2011

Ada kasih tapi kurang berseri

Nur Kasih: The Movie
My rating:




Dah lama saya menunggu filem baru dari Kabir Bhatia. Filem arahannya Setem adalah filem tempatan pertama yang saya benar-benar sukai, tapi itu dah hampir dua tahun lalu. Sebenarnya saya tak paham kenapa Setem tidak berjaya di box-office. Audiens yang menonton bersama saya semua enjoy giler, ketawa dengan semua lawaknya dan suka dengan semua wataknya. Takde ke seorang pun antara mereka yang cakap dengan kengkawan, "Citer nie best, pergi tengok"? Jadi saya amat mengantisipasikan filem Kabir yang seterusnya, walaupun ia merupakan sambungan kepada siri TV yang saya tak tahu apa-apa mengenainya.

Malangnya, filem ini tak ada apa-apa yang buat saya teruja macam Setem.

Adam (Remy Ishak) dan Aidil (Fizz Fairuz) adalah dua adik-beradik. Ibu mereka ialah Mak Jah (Liza Othman). Adam suami kepada Nur Amina (Tiz Zaqyah) yang pernah juga dicintai oleh Aidil (I think). Aidil baru kehilangan isterinya yang telah meninggal dunia, meninggalkan dia bersama dua anaknya Elyas (Ilyas Suhaimi) dan Mariam (Mia Sara Nasuha). Kemudian Nur mengandung, tetapi tragedi menimpa apabila kandungannya gugur. Untuk menawar rasa kepahitan, Adam dan Nur melancong ke Jordan, tetapi mereka terlibat dalam kemalangan keretapi terbabas. Mereka berdua terselamat, tetapi apabila Adam pulang ke tempat kemalangan untuk mencari cincin Nur yang tercicir, dia tersesat di padang pasir. Nur dan Aidil berjaya mencarinya, tetapi Adam mengalami kecederaan yang mengancam nyawanya. Juga ada subplot tentang Adam mengajar kelas agama bagi remaja yang bermasalah, termasuk Mamat (Muniff Isa), Juriah (Sara Ali) dan Jamal (Syafie Naswip).

Dari sinopsis di atas, anda dah boleh tahu apa masalahnya dengan filem ini. Saya menggelarnya "cerita pastu" - kerana plotnya macam "ini terjadi, pastu itu terjadi, pastu ini terjadi, pastu itu terjadi, pastu etc. etc. etc." Tiada benang naratif yang mengikat cerita ini dari mula sampai akhir. Segala tragedi yang melanda watak-watak ini macam saja je. Ini cukup membingungkan saya, lebih-lebih lagi kerana filem ini tidak menyenangkan penonton yang tidak kenal dengan siri TV Nur Kasih. Teks kat mula-mula tidak banyak membantu untuk menerangkan sejarah watak-watak ini. Benarkah Adam, Aidil dan Nur pernah bercinta tigasegi? Tak nampak pun. Tiga-tiga macam baik-baik je.

Sebenarnya itu salah satu benda yang saya suka. Semua ahli famili ini saling sayang-menyayangi; tiada konflik diantara dua-dua adik beradik, mahupun antara suami isteri atau abang ipar dan adik ipar. Saya pernah kata saya suka filem dimana watak-wataknya mulia, bijaksana dan pentingkan orang lain. Melainkan satu watak antagonis yang minor, hampir kesemua watak-watak dalam cerita ini boleh disimpati mahupun disanjungi. Konflik didalam filem ini selebihnya datang dari pancaroba kehidupan watak-watak ini - dan ini membawa kita kepada tema cerita ini, iaitu keredaan kepada kehendak Allah.

Tapi Tuhan dalam cerita ini bukannya Allah, sebenarnya ialah Kabir Bhatia dan penulis skrip Mira Mustaffa. Merekalah yang menentukan Aidil kehilangan isteri, pastu Nur keguguran kandungan, pastu keretapi Adam dan Nur terbabas, pastu Adam sesat di padang pasir... agak sadis jugak cara mereka menyeksa watak-watak ini. Tapi Aidil, Adam dan Nur reda saja. Mungkin kerana saya bukan orang Islam mahupun orang yang kuat agama, tapi saya dapati ini sukar dipercayai, lebih-lebih lagi kerana setiap tragedi terasa macam dibuat-buat. Saya rasa lebih jujur jika keimanan Adam atau Nur terjejas akibat segala kesengsaraan hidup mereka. Kalau mereka memarahi Allah, ini mungkin boleh jadi adegan yang amat menyayat hati (contohnya macam ini).

Of course
, mestilah mereka mendapat kembali keimanan akhirnya, dan ini akan menunjukkan betapa berharganya iman. Malangnya, filem Melayu - dan masyarakat Melayu - belum berani lagi untuk mengkaji erti keimanan dengan lebih mendalam. Sebenarnya filem Barat lebih memahami isu ini; satu lagi contoh ialah filem Signs arahan M. Night Shyamalan. Tapi saya suka babak dimana seorang ustaz (lakonan Beto Kushairy) dilihat sebagai kolot pemikirannya dan kurang berperikemanusiaan; namun ini diimbang dengan babak lain dimana seorang pengusaha Melayu (lakonan Jehan Miskin, yang saya kasihan kerana tak pernah membawa watak orang yang baik) mahu menubuhkan kelab malam. Of course, dia dilihat sebagai seorang asshole.

Filem ini sentiasa nampak kemas dan berkualiti. Arahan Kabir teliti dan prihatin, dan skrip Mira adakalanya corny tetapi cukup bermakna. Lakonan Tiz Zaqyah cukup efektif dalam babak pasang air (i.e. turning on the waterworks), tapi saya lebih suka ketika dia bertekad hendak mencari suaminya yang hilang; ini satu-satunya ketika kita lihat watak yang aktif melakukan sesuatu. Pelakon-pelakon lelaki pula kurang menyerlah dan agak kayu; anehnya, Remy Ishak kurang chemistry dengan Tiz. Ingat mereka dah biasa memainkan watak-watak ini. Saya juga suka dengan Muniff Isa, manakala Sara Ali tetap kiut gilebabi.

Dukacita saya mengatakan bahawa ada persamaan diantara filem ini dengan Lagenda Budak Setan, yang juga mengamalkan polisi "lagi watak derita lagi menghiburkan" sampai tahap 11. Dukacita kerana Nur Kasih: The Movie tampak lagi baik (tahap 6 atau 7 je), tak macam filem taik itu. Ia bercita-cita hendak menceritakan kisah drama epik tiga insan dan erti kehidupan mereka hingga akhir hayat, tapi kurang berjaya akibat plot yang episodik dan bercelaru. (Dan kalau nak tiru filem The Notebook pun biarlah dari memula.) Cubaan yang boleh dihormati, tetapi saya lebih gembira bahawa saga Nur Kasih sudah tamat disini. Bolehlah Kabir - serta Mira - bikin cerita yang seharapnya lebih baik.

NEXT REVIEW: Kung Fu Panda 2
Expectations: pretty high

2 comments:

MovieHolic said...

Cantik reviu ni. Aku sebagai salah sorang yang follow siri tv citer ni pon, agak kecewa sedikit dengan pengakhiran dalam bentuk filem ni. anyway, ianya tetap satu perkara yang lain dicuba dalam industri filem Malaysia. Check this out http://otakmovie.blogspot.com/2011/05/islam-disanjung-sangat-tinggi.html

ezral Sya said...

Ya Tuhan! (OMG) Awak pun sedar pasal tiru The Notebook tu lol