Jika ada masalah dengan bini, selesaikan ia dengan bini-bini! ~ That Movie Blogger Fella

Tuesday, October 4, 2011

Jika ada masalah dengan bini, selesaikan ia dengan bini-bini!

Bini-Biniku Gangster
My rating:




Saya suka Yana Samsudin. She's been cute, charismatic, likable and fun to watch in every movie I've seen her in (even the one where she's all gadis yang terlampau and stuff). Saya juga suka Ismail "Bob" Hasim - or at least the one movie he's made previously. Walaubagaimanapun, saya cukup looking forward to this movie, apatah lagi bila saya dengar ia diskripkan oleh Cik Yana sendiri. (Dengan bantuan Fadzil Zahari, to whom I would like to apologise in advance for crediting it all to Yana. Hope you got recompensed in fair accordance to your contribution.) Oleh kerana saya suka Cik Yana, saya mahu beliau berjaya dalam segala usahanya, dan saya harapkan beliau sama berbakat dalam penulisan seperti dalam lakonan. Gandingannya dengan Ismail Hasim sebagai pengarah sudah tentu ada potensi untuk menghasilkan filem yang lebih baik daripada filem-filem Melayu yang biasa.

Potensi ada, tapi sayangnya terbazir di saat-saat akhir.

Herry (Shaheizy Sam) dan Manja (Yana Samsudin) adalah sepasang suami isteri yang penyayang dan bahagia, dimana suami is a big doofus who keeps getting bullied at work by his obnoxious colleague Mat Saja (Zalif Sidek), dan isteri kononnya seorang suri rumah biasa - kononnya, because she is actually an ass-kicking gang leader, with two dimwitted henchmen Muza (Zul Suphian) and Totty (Boy Iman) to carry out her gangland orders. Sementara dia berperang dengan geng yang diketuai oleh Min Siam (Alex Yanz), dia juga mengambil keputusan untuk melamar Reanna (Intan Ladyana), pekerja baru di ofis Herry, untuk menjadi isteri kedua kepada suaminya. Tetapi apa yang Manja tidak tahu ialah Reanna juga seorang ketua kongsi gelap, whose mysterious intentions may threaten both Manja's gang influence as well as her marriage.

Saya belum pernah menonton filem Korea My Wife is a Gangster (mahupun kedua-dua sekuelnya), which this movie has been accused of ripping off. Namun saya yakin cerita ini cukup asli, kerana poligami bukan sesuatu yang sah di sisi undang-undang Korea. Bini-Biniku Gangster is as much a domestic comedy about bigamy as it is an action comedy about gangsters, which, if nothing else, is certainly a unique combination. But it does have quite a few things going for it, chief among them an agreeably goofy tone that successfully marries the two concepts. Komedinya juga cukup lawak dan tidak menghina kebijaksanaan penonton. Apa yang paling mengesankan bagi saya ialah beberapa babak yang berjaya menyentuh hati, khususnya berkenaan watak Manja dan emosinya - adegan dia meminta Herry mengahwini Reanna, adegan perbualan telefon dengan bapanya, dan adegan dua kuncunya yang dungu menenangkan hatinya yang rimas. Ini menunjukkan kesensitifan yang saya tidak menjangka dari filem ini, mahupun filem komedi ringan sebegini.

Pujian harus diberikan kepada Ismail dan Yana. Filem Ngangkung arahan Ismail juga menampilkan hubungan antara watak-watak yang akrab dan sedap ditonton; dan samada Yana yang mengarang babak-babak ini atau tidak, Yanalah yang berjaya melakonkannya dengan amat efektif. This is a superb star turn for her; she's equally good at playing the sweet and loving housewife (chemistry-nya dengan Shaheizy Sam cukup hebat) and the badass gangster Kak Yong, she does a decent fight scene, and she can totally turn on the pathos during the aforementioned emotional scenes. She even makes Intan Ladyana look good, which is no mean feat considering how stiff the latter usually is. Samada didepan atau dibelakang tirai, sumbangan Yana buat filem ini amat menyerlah, membuat saya cukup teruja kerana ada seorang lagi ahli filem yang akan saya nanti-nantikan hasil kerja berikutnya. Diharap ini akan memberinya keyakinan diri untuk mengarah filem pula, seperti cubaan pertamanya tiga tahun lalu dengan Selamat Pagi Cinta.

Tapi sayang sungguh, segala kekuatan filem ini dihampakan akibat ending yang tidak berkesan - an ending that leaves every major dramatic complication unresolved. Isn't Manja still worried that her husband no longer loves her best? Doesn't Min Siam still want Manja dead? Has Reanna truly fallen in love with Herry or not? And don't Manja and Reanna still hate each other? Inilah konflik-konflik dramatic yang menggerakkan ceritanya; inilah soalan-soalan yang perlu dijawab. Babak penamat menghidangkan sebuah plot twist yang kononnya boleh menyelesaikan semua masalah-masalah ini, tapi penyelesaiannya langsung tidak memuaskan; seolah-olah filem ini tiba-tiba rasa jemu dan ingin habiskan ceritanya secepat mungkin. Alamak, Encik Ismail dan Cik Yana! Ending tu the most important part! Sebab inilah saya terpaksa tolak setengah bintang dari rating saya bagi filem anda.

Allow me to pull shit out of my ass offer some unfounded speculation about this ending. Dalam interbiu, Cik Yana pernah berkata bahawa dia sendiri tidak setuju dengan hidup bermadu - pegangan yang saya sokong, baidewei. (And can someone tell me why the hell is polygamy referred to as "madu"? What's so sweet about sharing your husband with another woman? Or is it only sweet for the men, and nobody cares how the women feel?) Saya curiga samada filem ini telah dipengaruhi golongan tertentu yang berpendapat "poligami itu amalan yang dirahmati Allah dan filem ini harus mengangkat dan menggalakkannya" - kerana inilah mesej yang disampaikan terus terang ketika babak penamat. Mesej yang gagal sama sekali menukar pendapat saya, iaitu polygamy is bloody demeaning to women. Kalau perempuan pun boleh kahwin empat suami, lainlah cerita.

Filem gangster nampaknya semakin popular tak kira bernada serius atau komedi. Jika inilah genre yang bakal mengganti filem seram dan hantu, I'm all for it. But if it starts another bandwagon-jumping money-grubbing glut of gangster flicks... well, I can't say I'll be surprised. What'll really surprise me is if someone makes one that is as good as can at least be compared to Election or, hell, even a comedy like Analyze This. (Incidentally, Malay gangster films are definitely taking their cues more from Hong Kong triad flicks than the Hollywood crime genre. Wahai pembikin-pembikin filem, luaskan pandangan sikit boleh tak? Kthxbai.) Bini-Biniku Gangster adalah cubaan yang baik, tapi masih belum mengatasi kelemahan industri filem kita dalam penceritaan dan penulisan skrip. Cik Yana dan Encik Ismail, I'm gonna expect more from your next.

NEXT REVIEW: hmm...

1 comments:

khalis_damia said...

i've watched this film and agree with you. yana samsuddin is one superb actress and she can be anyone. cute, lovey, daring and even kickass gangleader.

And i also think that the character Reanna should be taken by Scha AlYahya, she's better at being fierce. Intan Ladyana is ok, but I think she's too stiff for a gangster. and she can't fight well.

Above all, i think you are a very good critic. You're writing was an eye-opening. Keep writing. :)