Sebuah filem yang taik dan haprak (tapi filem yang seterusnya okey) ~ That Movie Blogger Fella

Thursday, November 4, 2010

Sebuah filem yang taik dan haprak (tapi filem yang seterusnya okey)

Cuti-Cuti Cinta
My rating:




Ada apa dengan Ahmad Idham? Truly, a question for the ages. The man is undoubtedly Malaysia's most prolific film director, having made 5 movies this year alone (one of which I missed) and has 2 others in development. Now, jika anda tertanya-tanya bagaimanakah beliau sempat begitu produktif membikin filem, jawapannya mudah: beliau main lantak je. Tulis skrip 3 hari, shooting 4 minggu (lama sket, sebab kalo lokasi tu sebuah hotel di Morib, bolehlah cuti free sekali), post 2 minggu, siap satu projek; lepas rilek 2 minggu, start projek baru. The funny thing is that kualiti filem-filemnya tak konsisten; mostly busuk macam taik kucing, tapi kangkadang not bad jugak. Kenapa agaknya?

Jawapannya mudah: the man takes credit for other people's work.

Eva (Nora Danish) is a stuckup rich bitch who catches her fiance Remy (Zed Zaidi) with another woman, so she pitches a hissy fit and runs off to a beach resort in Morib. There she makes an absolute nuisance of herself to the hotel manager Mahmood (Cat Farish) and his staff, which includes Kris Dayana (Wangi), Maliq (Adeep), Faus (Zizie) and Omar (Farid Kamil). But because Omar looks like Farid Kamil and Eva looks like Nora Danish, they get the hots for each other, which comes to a head when they end up stranded on a deserted island together. Under such contrived circumstances, a romance improbably develops; meanwhile, Remy shows up at the hotel with Eva's insanely stupid parents (Zaibo and Azizah Mahzan) in tow to annoy the audience (more than usual).

TMBF dah lama tak bagi rating 1-½ bintang kat filem Melayu, kan? Banyak yang dah dapat 2 bintang atau lebih. Adakah ini suatu petanda bahawa saya sudah di-brainwash-kan akibat terlalu kerap menonton filem yang lahabau dan laknat? Kalau tiap-tiap hari makan taik, makin lama taik pun makin sedap. Kerna inilah, dalam kepayahan dan keseksaan menonton filem ini, ada juga keterujaan hendak memberi rating 1 bintang kepada filem ini yang betul-betul layak diberi 1 bintang. Seriously, I couldn't wait to unleash the rage on this piece of shit.

Contohnya watak Eva. Now, normally I take a movie on its own terms; I talk about the characters as if they were real people. But Eva is so over-the-top stupid and annoying that I can't help but see her as a character written by morons. Adeke orang yang begitu angkuh dan bebal sehingga dia sengaja nak ikut staf hotel berempat tu naik bot tangkap ikan, sedangkan dia memang tau mereka benci dia? Saja nak bagi peluang untuk mereka melihat dirinya dihina? Pompuan jatuh dalam laut, kah kah kelakar betui. Watak yang bodoh, dalam cerita yang bodoh, sudah pasti dikarang oleh penulis yang bodoh yang menganggap penonton juga sama bodoh.

And have these guys ever stayed in a hotel in their lives? Mana ada hotel staff yang boleh marah balik kat guest, walau betapa cerewetnya guest tu? Marah guest depan manager pulak tu; manager menyerah kepada staff pulak tu. Lepas tu, berani nak cari gaduh dengan guest. Saya dah nak ulang kritikan yang saya tulis dalam rebiu Kecoh Betul - inilah filem yang menjatuhkan martabat bangsa Melayu, kerana orang Melayu yang buat kerja dengan tidak amanah, tidak cekap dan tidak boleh diharap, dilihat sebagai perkara biasa. Tak payah nak sebut pasal filem rempit atau adegan "panas"; filem inilah yang betul-betul boleh merosakkan akhlak masyarakat.

But then a curious thing happened, and it happened around the time Eva and Omar get stranded on their island. Filem ini mula bertambah baik! Serius! Kedua-dua mereka mula menjalinkan ikatan yang ikhlas dan sejati, hasil daripada dialog antara mereka yang tiba-tiba tak bangang macam tadi. What I found impressive was that they didn't just harp on the "orang kampung baik dan suci, orang kota jahat dan keji" theme; there was a real attempt to make the city girl and the kampung boy see each other's point of view. Ada juga subplot tentang Faus yang dah lama ada hati dengan Omar, dan ini pun diselesaikan dengan bijak dan matang. Malah Mahmood, watak yang paling menjengkelkan dalam cerita ini, gets a chance to do a George McFly. Bagaimana ini boleh terjadi??

Jawapannya berada dalam the credits, dimana skrip dikreditkan kepada "Panel MIG". Ooohh, begituuuu. Skrip ni ditulis oleh ramai orang, bukan seorang. Jelas sekali bahawa si penulis yang mengambil alih dari mukasurat 63 (lebih kurang lah) jauh lebih mahir daripada bahlol-bahlol yang start dari mula. Tapi hakikatnya, ada satu kredit untuk "Skrip", dan satu kredit lain untuk "Lakonlayar" - dan yang ni diberi kepada Tuan Pengarah Ahmad Idham. Tulah yang saya kata tadi, dia telah membolot kredit untuk semua filem-filemnya, sedangkan sumbangan yang benar-benar mengelokkan langsung tidak diiktiraf. Tak mungkin dia yang mengarang skrip ini hingga ke akhir; takkan seorang pencerita yang cekap akan puas hati dengan hanya menulis separuh skrip.

Dia tak tulis keseluruhan skrip ini, tapi memang dia yang mengarah keseluruhan filem ini - dan sememangnya dia pengarah yang sial. Saya dah kata dia main lantak je bikin filem, dan buktinya ada di sini; dia langsung tak hirau nak record on-location sound. Setiap baris dialog dirakam semula di studio, dan setiap sound effect dibubuh masa post. Sound balancing pun tak ngam, dimana dialog terlalu kuat dan nyaring dan efek pula terlalu lemah; semuanya mengakibatkan filem ini berbunyi palsu. Ini pembikinan filem yang murah, cepat, dan berkualiti rendah. Nak bukti lagi? Tengok credits lagi sekali - ada "Azizih Mahzan", "Lkon layar", dan banyak lagi typo. Credits pun takdorang QC.

Susah nak bagi rating untuk filem macam ni; ia macam dua filem yang berlainan, bukan satu. Yang pertama memang patut dapat 1 bintang, tapi yang kedua tu... eh, I think 2-½ is fair. So I guess I'll split the difference and give it 2 stars. Kepada penulis skrip filem kedua yang tidak bernama, saya ingin beri galakan untuk membikin filem anda sendiri. Beli kamera prosumer, mintak favour dari pelakon-pelakon yang awak kenal, ilhamkan sebuah cerita low-budget dan simple macam, misalnya, Paranormal Activity, arahkan sendiri. Jangan biar bakat anda dibenam dan dikebumikan lagi. Ganbatte! Dan kepada En. Ahmad Idham, awak boleh pergi mampus.

NEXT REVIEW: can't be sure at the mo. Stay tuned

11 comments:

TMBF said...

Yes, this is the most BM-heavy review I've written to date. Kalau salah, tolong tunjukkan. :)

Siberkop said...

Tak salah. BM anda sgt difahami, sila selalu tulis dalam percampuran begini. Baru nampak emosinya!

And Ahmad Idham susah nak mampus selagi ada tookey dia tolong backup. =)

idysur tagem said...

and he thought he should won the best director award for FFM.wtf.

ali aiman said...

haha nailed on the head!

profwacko said...

memang bangangg movie yang sound macam taikks!! On location sound takde ?? Gila fake movie nie. Wondering why he done it good in Adnan Sempit

fadz said...

i loikess!! :D

fadz said...

just wait for 2 Alam to literally blow u away..

TheBentPencil said...

"Jelas sekali bahawa si penulis yang mengambil alih dari mukasurat 63 (lebih kurang lah) jauh lebih mahir daripada bahlol-bahlol yang start dari mula." Yep, that part is so spot on. It shoud've been like this--a group of script writers brainstorming and agree on ONE COMMON idea and let one LEADER SCRIPTWRITER write them all instead of "hey everybody write what you think then we just merge."

and location sound takde? that's typical of low grade malay movies. It's not that exensive to record on location, plus it feels so real and not like 80s malay movie.
@fadz: i wanna prohibit him from watching 2 Alam. Probably it'll make him rage so bad he'll die of haemorrhage. Oh!

profwacko said...

Im afraid our local movies have taken a toll on TMBF. Huhu... Dude, stay strong!! lol

Farahanani Amhazali said...

Not interested to watch at all..

Tajuk je dah aneh@illogical

So bila bercuti boleh dapat cinta la??

Way too good to be true

I am not convinced.

adib said...

baru tengok trailer, dari segi premisnya macam cerita six days seven nights je.. ye tak? macam tak original langsung je